Ustawienia kierownicy - kąt skrętu

More
8 years 1 week ago #1256 by Tomasz Kawecki [king81]
Tomasz Kawecki [king81] created the topic: Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
Ostatnio zainteresowałem się ustawieniami kierownicy ;)
W aspekcie kąt skrętu kierownicy vs steering lock.

Wcześniej ustawione miałem:
300 stopni vs 23 i z wyliczeń wynika że jest to 300/23/2 = 6.5:1

obecnie przestawiłem się na:
420 stopni vs 20 i jest to: 400/20/2 = 10:1

gdzieś wyczytałem że formula3 ma proporcję 12:1

co zauważyłem:
- lepsze czasy bo lepiej kontroluję samochód ... mniej uślizgów
- trudniej kontrolować samochód na bardzo wolnych zakrętach
- brak wyczucia czy set jest podsterowny czy nadsterowny bo kontrolować kierownicą można wszystko

znalazłem w controller.ini jeszcze takie dwie linijki:

Steer Ratio Speed="20.00000" // Speed at which low speed steering lock override ends (for pit navigation, units are meters/sec, 0.0 to disable)

Speed Sensitive Steering="0.00000"

speed sensitive steering to wiem, że jest to rodzaj helpu, który zmniejsza steering lock przy wiekszych prędkościach - zawęża nam zakres żeby łatwiej się jechało ... pytanie teraz czy ta pierwsza linijka powoduje nam zwiększenie steering locka, żeby łatwiej wyjechać z pitów na przykład ? i czy to ona może powodować to trudniejsze kontrolowanie auta na wolnych zakrętach ?

Możecie się podzielić informacjami jak Wy macie ustawione kierownice ?

znalazłem taki temat o tym:

www.racedepartment.com/formula-pro-serie...-degrees-lock-3.html

Originally Posted by Dave Stephenson
the words i wrote weren't so clear. the maths i know perfectly.

note that 15:1 is one direction only so from 0 to 360 degrees right or 360 degrees left so when calculating you need to divide the result or the rotation by 2. in the examples i will divide at the end for neatness. (mathematically it is irrelevent in an unbracketed linear equation which divides you tackle first)

as shown above,

Rotation / Lock = Ratio / 2

if you want a ratio of 15 and you like to use 540 degrees on your g25 you can work out what the lock needs to be as follows.

Rotation / Ratio = Lock / 2

or

720 / 15 = 48 / 2

48 / 2 = 24

24:1

as i stated above the main setting i use 720/22 gives a ratio of 16.36, as shown below

Rotation / Lock = Ratio / 2

or

720 / 22 = 32.72... / 2

32.72... / 2 = 16.36..

16.36:1

note that the .72 and .36 are both reccuring numbers hence the slight irregularity.



Steer Ratio Speed="20.00000" // Speed at which low speed steering lock override ends (for pit navigation, units are meters/sec, 0.0 to disable)

ta linijka powoduje najprawdopodobniej zwiększenie steering locka, które zostaje wyłączone z prędkością 72 km/h (20 m/s)... czyli dziwne zachowanie kierownicy na wolnych zakrętach może być tym powodowane (pewnie nie było to zauważalne przy mniejszym kącie i większym steering locku jakie miałem ustawione poprzednio).

P2: BMW M1 ProCar US Champ
P1: DRM Season One
P2: WTCC BMW E90 - Drift Monsters
P3: DRM Season Two

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1257 by Pawel W
Pawel W replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
wszystko to jest kicha oczywiście, pisanie zbędnych kilogramów teorii jak to jest w realu i jakie to ma znaczenie i jak się przekłada na grę to istny stek bzdur....

po prostu ustaw jak ci się podoba i jeździj, pozwolę sobie zauważyć że Carlo - najszybszy gość w gp79, ma kierwnice 270 stopni i nie często bardzo wysoki lock.... zaś inni szybcy kolesie jakich znam jeżdżą nawet na 720, i usilnie twierdzą że to takie a nie inne ustawienie daje im lepsze czasy.....

wszystko to jest o kant dupy rozbić....


ta wartość o której mówisz zawyża steerlocka w pitach itp, jak ja wyłączysz to wtedy będziesz miał full linear.

Z tymże, zwróć uwagę że w normalnym aucie zjawisko typu "speed sensitive steering" jak najbardziej występuje, czym szybciej jedziesz to auto jest bardziej nerwowe nawet na delikatny ruch kierownicy.... i nie wiem czy włączając w pełni linearne ustawienie kiery zbliżymy się do reala, czy po prostu rfactor ominie coś czego po raz kolejny nie potrafi odwzorować...

to tylko gra imho...

PS. wypisałeś w punktach co daje ci obecne ustawienia locka, ja się nie ze wszystkim zgodzę, bo w moim odczuciu nie działa to zupełnie tak.... ale skoro dla ciebie jest przy takim ustawieniu lepiej to zostaw jak Ci wygodnie...
Last Edit: 8 years 1 week ago by Pawel W.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1259 by Tomasz Kawecki [king81]
Tomasz Kawecki [king81] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
sorry ale poziom Twojej erudycji jak i słownictwo zwalnia mnie z dalszej dyskusji z Tobą - kto chce ten przeczyta i mu się przyda - kto nie pozostanie w swoim zaciszu

P2: BMW M1 ProCar US Champ
P1: DRM Season One
P2: WTCC BMW E90 - Drift Monsters
P3: DRM Season Two
Last Edit: 8 years 1 week ago by Tomasz Kawecki [king81].

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1260 by Marek Archipow [Fireball]
Marek Archipow [Fireball] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
Odpowiednie parametry kąta obrotu kierownicy i steering locka wydają się być Świętym Graalem simracingu. Mam mieszane odczucia co do idealnych ustawień. Zaczynałem swoją przygodę z GP1979 od 540 stopni przy 22-23 steering locku, poprzez 400-14 do 300-12 obecnie.

Zmniejszenie locka i kątu obrotu polepszyło moje czasy, ale nie wiem, gdzie byłbym, gdybym trenował na locku 22 do dziś.

EDIT: Pax panowie. Nie skaczcie sobie do gardeł.
Last Edit: 8 years 1 week ago by Marek Archipow [Fireball].

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago #1264 by Dominik Satel [79]
Dominik Satel [79] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
oko
...jestem zainteresowany drążeniem tego tematu... jednakże w dniu dzisiejszym mamy qual w F179, więc zanim dam konkretnego posta minie z trzy godziny...w łykend (przed poniedziałkowym wyścigiem)postaram się sklecić w całośc wszystkie swoje spostrzeżenia....na koniec dodam ,że dysponuje lekko zużytym momo racing no i podejrzewam, że TEMAT kinga81 nie szybko sie wyczerpie... łącznie z controller.ini jak i z np. rzeczywistym rozkładem mas bolidów, rzeczywistym przełożeniem przekładni kierowniczej, optymalnym balansem hebli...itp, itd...ave

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago #1265 by Dominik Satel [79]
Dominik Satel [79] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
...jestem szybko z powrotem...na pooczątek zapraszam do dłuższej lektury artykułu , który pewnie jest ogólnie znany...no cóż...oczywiście chodzi o forum - moge powiedziec konkurencyjne :

simracing.pl/forum/f196/kontrolery-w-simracingu-8123/
...bardzo dużo mi pomógł .... ale nie wiem wszystkiego

P.S. oni byli pierwsi, tylko trudno tam jest amatorowi z kimkolwiek sie dogadać...

P.S. II ..przepraszam kolegów z poza polski za to, że pisze only po polsku....wychowałem sie w czasdach głębokiego PRL-lu i trudno teraz znać inny język, z wyjątkiem rosyjskiego (a tak naprawde już nic nie pamietam ) :]

..może FIREBAL przetłumaczy..heheheh

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1266 by Pawel W
Pawel W replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
Nie rozumiem king skąd u Ciebie oburzenie bo napisałem Ci nie tylko od serca, ale również jako osoba mająca tam coś nie coś pojęcie bo w mechanice siedzę praktycznie od dziecka i coś tam wiem jak co działa....

teoretycznie chyba wiadomo co daje lock, ale żeby na siłę szukać w tym teorii polepszającej czasy... niestety ale to nie zadziała. Lepiej po prostu cały rfactorowski setup traktować z dużym przymrużeniem oka, i eksperymentować nawet na ustawieniach skrajnie nierealnych. Pewnie już zdążyliście zauważyć, że nielogiczne setupy i durne ustawienia czasami działają lepiej niż próby przerzucania rzeczywistości na tą grę...

A teraz, będąc złośliwym... "znam" takiego gościa - ma ksywe MaXym - z nim naprawdę możesz uderzać w dysputy na temat rzeczywsitości gier, i jak to wszystko jest realne i jak się to bezpośrednio odnosi do formy i czasów :side:
Last Edit: 8 years 1 week ago by Pawel W.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1276 by Tomasz Kawecki [king81]
Tomasz Kawecki [king81] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
Oburzyłem się dlatego że napisałem posta (myślę, że ciekawego) o ustawieniach i proporcjach, o których nie wszyscy słyszeli a Ty odpowiedziałeś że moge sobie to o kant dupy rozbić.

Dodatkowo w swojej odpowiedzi napisałeś błędnie - zjawisko speed sensitive steering występuje w autach i polega na tym, że auto nie jest nerwowe przy większych prędkościach właśnie dlatego że dynamicznie zmniejsza się steering lock - tak jest na przykład w porsche GT3 RS 911.

Przejście do odpowiedniej proporcji z 6.5:1 na 11:1 powoduje, że w dość małym zakresie ruchu - nie krzyżuję rąk przy maks skręcie - mam praktycznie pełen zakres przyczepności opony a ta przyczepność zrywana jest pod koniec - przy czym jak jeździłem na mniejszej proporcji bardzo szybko zrywałem przyczepność - opona tarła o asfalt a auto i tak skręcało bo taki urok rFactora i pewnie moda.

Z Maxymem dyskutował nie będę bo pierwsza dyskusja nasza w której na moje merytoryczne zarzuty odpowiedział stwierdzeniem z jego strony że jak się nie podoba to mogę sobie iść - no i poszedłem sobie z SRPL.

P2: BMW M1 ProCar US Champ
P1: DRM Season One
P2: WTCC BMW E90 - Drift Monsters
P3: DRM Season Two
Last Edit: 8 years 1 week ago by Tomasz Kawecki [king81].

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1277 by Marek Archipow [Fireball]
Marek Archipow [Fireball] replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu
Proponowałbym zostawić SRPL w spokoju. Każda liga ma swoją specyfikę i faktycznie działa to tak, że w każdej lidze jest grupa ludzi, która zapomina o tym, że nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi. Niejednokrotnie wchodziłem z polemiki z różnymi userami w SRPL i również mam mieszane odczucia na ten temat.

Wracając do steering locka i ustawień. Moje doświadczenie s rFactorem każe mi szukać narzędzi do poprawy czasu gdzie indziej. Oczywiście nie ma idealnych ustawień steering locka i kąta obrotu, a wszystko jest sprawą indywidualną. Ktoś pojedzie szybko na 540-22, ktoś inny na 300-12. Organizm ludzki ma zdolność adaptacji do różnych warunków, a zmiany w locku powodują jedynie pewne odświeżenie naszych przyzwyczajeń. Nie jest powiedziane, że powrót do dawnych ustawień również nie przyniósłby poprawy czasu.

Wydaje mi się, że nie należy również traktować rFactora jako środowiska odzwierciedlającego rzeczywistą fizykę. To jest tylko gra, w której niestety nie za bardzo da się zastosować logiczne ustawienia samochodu. Odwrotnie, nielogiczne ustawienia przynoszą czasem korzyści. W GP79 karkołomnym wydaje się ustawienie minimalnej wysokości bolidu (20 i 30 mm), co w realu powinno przeszkadzać, takiemu Carlo daje przewagę w rFactor.

Być może grupa najszybszych kierowców znalazła jakieś tajemne ustawienia, które wpływają wprost proporcjonalnie na osiągane czasy. I nie muszą to być realne ustawienia.

Temat założony przez kinga81 jak najbardziej ciekawy, nie widzę problemu w tym, że ktoś czegoś szuka i potrafi podzielić się swoimi spostrzeżeniami z innymi. Myślę, że dla początkujących kierowców świetna pomoc w znalezieniu swoich optymalnych ustawień kierownicy.
Last Edit: 8 years 1 week ago by Marek Archipow [Fireball].

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #1281 by Pawel W
Pawel W replied the topic: O:Ustawienia kierownicy - kąt skrętu

king81 napisał:

Oburzyłem się dlatego że napisałem posta (myślę, że ciekawego) o ustawieniach i proporcjach, o których nie wszyscy słyszeli a Ty odpowiedziałeś że moge sobie to o kant dupy rozbić.


a to wynika z tego, że mam awersje do wątków w którym ktoś twierdzi, że setup potrafi dać 2 sekundy (te 2 sekundy straty do aliena). Nie chciałem żeby dialog poszedł w złą stronę, jak mamy czegoś szukać to znajdźmy to coś, bo cała ta reszta ustawień to banały. Dlatego, nie do końca się zgadzałem z TWoimi spostrzeżeniami, trenując Zolder (3000 lapów) zszedłem do locka 15 przy kącie 400... tak jeździło mi się ostatecznie najlepiej bez wnikania dlaczego - choć lock bardzo niski. Ale co z tego jak Carlo jeździł na kącie 270 i loku 14/15 i był o regularną sekunde szybszy. Pewien koleś z SRPL jeździł na 720 i kącie 17... był szybki, ale dzie tu real którego tak poszukują?? I oczywiście nie będę już wspominał gadek typu - "jak zrobisz 1000 okrążeń z pełnym paliwem to zrozumiesz dlaczego 720 jest lepiej" - pierdu pierdu... o kant dupy rozbić...

Dodatkowo w swojej odpowiedzi napisałeś błędnie - zjawisko speed sensitive steering występuje w autach i polega na tym, że auto nie jest nerwowe przy większych prędkościach właśnie dlatego że dynamicznie zmniejsza się steering lock - tak jest na przykład w porsche GT3 RS 911.


napisałem za szybko, nie chodziło mi dokładnie o zjawisko speed steering tylko o inny efekt. Jak masz mały kąt na komputerowej kierze to mały ruch kierą na dużych prędkościach będzie powodował nerwowość auta. PO to jest speed steering żeby dynamicznie zmniejszyć locka jak auto jedzie szybko i żeby reakcje auta były łagodniejsze - to wiadomo. W większości jednak sytuacji na kierach o dużym kącie obrotu tą opcje wyłączamy bo równocześnie obniżamy locka, wiadomo że tym samym na prędkości auto aż tak nerwowe przy niskim loku na dużym kącie nie będzie. I tu jest jakiś właśnie błąd którego nie rozumiem, w normalnym realnym aucie - zapomnijmy o jakieś wydumce porsche - zjawisko nerwowej reakcji na ruch kierownicą na dużych prędkościach przyniesie nerwowe zachowanie auta... nie trzeba tu zmniejszać locka bądź stosować speedsteering - naturalnie auto jest nerwowe. Sprawę np pogarsza wspomaganie keirownicy, gdzie w starych autach wspomaganie działało non stop czy auto jechało szybko czy wolno. W dzisiejszych czasach montuje się elektrozawór na przekładni albo kolumnie kierowniczej który ogranicza wspomaganie wraz ze wzrostem prędkości, aby nie dopuścić do mimowolnego zbyt nagłego ruchu kiery w czasie szybkiej jazdy, doprowadzając do utraty stabilności... (jak ktoś jeździł starym vw ze wspomaganiem to wie o czym mówie, bo np w oplu już pod koniec lat 80 zaczęli montować elektrozawory na kolumnach wspomagania)

jak byś nie patrzył z opisów na forach internetowych, to jest to postrzegane nieco błędnie. Np w wątkach gdzie poleca się kierownice o dużym kącie, często padają argumenty że większy obrót i niższy lock da Ci mniej nerwowe auto.... tak w grze tak i nieco mnie to dziwi, ale to się nie przekłada do końca na tle tego co powiedziałem na reala.. bo pozbywamy się nerwowości która w realu jak najbardziej występuje... Nie popadajmy też w skrajności.. oczywiście i że w realu zmniejszenie locka w końcu przyniosło by skutek w postaci mniej nerwowego auta, ale wartości jakie trzeba byłoby zastosować byłyby sporo zaniżone w odniesieniu nawet do prawdziwych aut sportowych. Np w F179 używali skrętu 540 i locka ok. 25 - tak donoszą na forach, w grze auto jest dla mnie przy takich wartościach totalnie niegrywalne....

Przejście do odpowiedniej proporcji z 6.5:1 na 11:1 powoduje, że w dość małym zakresie ruchu - nie krzyżuję rąk przy maks skręcie - mam praktycznie pełen zakres przyczepności opony a ta przyczepność


róbta co chceta, drugi będzie plótł, że musi ręce skrzyżować bo tak jest na filmikach youtube i tak jest realnie i oczywiśćie szybciej, trzeci ustawi sobie takiego fova na jednym monitorze że szerokość szosy wypełnia cockpit - i też dzięki temu jest niby szybszy...... można gadać i gadać.. panowie lepiej się skupić na czymś co naprawdę da nam te 2 sekundy bo powątpiewam z koncept "aliena". PO prostu jest coś czego nie wiemy.... i nie są to setupowe dywagacje...

PS.
powołam się jeszcze na Uwe Kloppela, kolesia którego dane mi kiedyś było poznać. On jeźdizł na kącie 180, lock 24-27..... (i to na G25 - przecież Maxym będzie się w grobie przewracał) Co mu to dawało??? :lol: - Był zarąbiście szybki....

Last Edit: 8 years 1 week ago by Pawel W.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.114 seconds
Powered by Kunena Forum